De rol van dienstverlening in de maatschappij

Netjes bijgewerkte grasvelden en perkjes, bruggen die op tijd openen en sluiten, verzorgde huurwoningen en inwoners die geholpen worden met kleine klussen in huis via de gemeente. De vakkrachten van Empatec Dienstverlening hebben een aanzienlijke en vaak goed zichtbare impact op de maatschappij. Toch wordt de rol van Dienstverlening vaak onderschat of verkeerd begrepen. Chris de Vries, bedrijfsmanager bij Empatec Dienstverlening, benadrukt het belang van een juist beeld. “Het idee dat onze medewerkers alleen maar ‘omhangen met de schoffel’ is verouderd.”

Bij Empatec Dienstverlening worden diverse vormen van hulp geboden waar dat nodig is. Chris: “We geven vakkrachten met een grotere uitdaging op de arbeidsmarkt de kans om zich te ontwikkelen en door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Tegelijkertijd helpen we bijvoorbeeld mevrouw X met aanpassingen in haar woning, zodat zij langer zelfstandig kan blijven wonen. We zorgen ervoor dat sportvelden in topconditie blijven en houden straten groen en verzorgd. De rol van Empatec Dienstverlening is veelzijdig en essentieel.”

Efficiënt werken

Empatec Dienstverlening volgt de golven van maatschappelijke ontwikkelingen en groeit erin mee. In tijden zoals nu, wanneer er niet veel vakkrachten voor het werk te vinden zijn, speelt innovatie een hoofdrol. Chris: “Hetzelfde werk wordt nu gedaan door minder mensen. Dat vraagt om een aanpassing in onze werkwijzen, machines en vaardigheden. Maar ook onze mensen leren daardoor een breder palet aan vaardigheden.”

Daarnaast houdt Empatec Dienstverlening zich bij ‘zijn leest’: veelal onderhoud. “Dat is waar onze mensen goed in zijn, maar vooral ook werkgeluk door ervaren. Te ingewikkelde klussen, zoals het aanleggen van tuinen, zorgen voor stress of prikkels. Dan is het dus geen passend werk. Door ons te focussen op wat we goed kunnen, kunnen we volop kwaliteit bieden.”

Het is belangrijk om te begrijpen dat medewerkers van Empatec op een andere manier werken dan in commerciële bedrijven, maar niet minder hard. Chris: “Sommige medewerkers hebben meer tijd nodig om hun werk goed te doen. Maar hun werk wordt goed uitgevoerd. Als er iets misgaat, bieden wij de nodige begeleiding.”

Veranderende visie

Toch ziet Chris wel dat de visie verandert. In zijn teams ziet hij bevlogen praktijkbegeleiding, een soort meewerkende voormannen, die vanuit intrinsieke motivatie hun steentje willen bijdragen. Ze werken direct met de vakkrachten en dragen bij aan de balans die de medewerkers nodig hebben om kwalitatief werk te leveren en afspraken na te komen.

“Het meest opvallende kenmerk van onze mensen is dat ze hier graag wíllen werken. ‘Ik wil meer betekenen voor de maatschappij’, hoor ik ze dan zeggen. Ze kunnen gewoon hun professie in het groen hier voortzetten, maar voegen een plus toe in hun carrière door de toevoeging van de extra zingeving,” vertelt Chris.

Worstje op de kade

Dat het dankbaar werk is, dat merken de mensen van Empatec Dienstverlening wel geregeld. Zo is er onlangs een nieuw  ‘Fixteam’ samengesteld, die vanuit de gemeente Waadhoeke inwoners helpt energiebesparende maatregelen toe te passen in hun huis. Chris: “Folie achter de kachel, tochtstrippen en led-verlichting: als inwoners het niet zelfstandig kunnen, dan belt ons Fixteam met het benodigde materiaal vanuit de gemeente aan. Dit is goed voor zowel de mensen als het milieu.”

De waardering komt in vele vormen. “Onze medewerkers worden vaak getrakteerd op koffie en koekjes door bewoners. Of brugwachters die Duitse worstjes vinden, achtergelaten door dankbare toeristen.”

Waar een wil is

Het contact met de samenleving en de ruimte om je te ontwikkelen op een manier die bij jou past: dat maakt werken en leren bij Empatec zo bijzonder. Chris: “Wij begeleiden mensen naar een passende werkplek. We leiden mensen op die het vak op een laagdrempeligere manier willen leren en zetten ze op de springplank naar bijvoorbeeld het hoveniersvak. Als je het maar wil, dan kun je al aansluiten.”

Het maken van voelbare impact is voor het werkgeluk van de vakkrachten net zo motiverend als voor ieder ander. Chris: “Daarbij speelt iedereen een rol. Zowel Empatec als opdrachtgevers en de samenleving. Zingeving vinden in je werk is voor iedereen belangrijk. Als je inspanningen gezien worden door de mensen voor wie je het doet, dan blijft groei doorgaan. Daar wil je onderdeel van zijn.”